Över 50.000 protokoll från Sveriges kommuner samlade i en enda sökbar databas!

Ta reda på hur andra kommuner gjort i liknande frågor som de du själv sitter med!

Skapa samsyn och samarbete

Vi förenklar för kommuner och offentlig sektor att skapa samsyn mellan varandra genom att på ett väldigt enkelt och smidigt vis tillhandahålla dokument i en enda sökbar databas. Gör en sökning och se hur andra liknande kommuner gjort i en liknande fråga som din. Genom att tillhandahålla den här informationen på ett enkelt sätt är vår förhoppning att allt fler kommuner ska slippa uppfinna hjulet gång på gång och istället ta rygg på varandra och öka det kommunala samarbetet mellan kommuner.

Tänk på möjligheterna som skapas!

Underlätta din omvärldsbevakning

Istället för att du ska behöva ringa runt till kommuner på måfå eller sålla bland tusentals träffar på Google, så har vi skapat en sökbar databas som endast är uppbyggd av de dokument du faktiskt kan vara intresserad utav i sammanhanget. Allt för att underlätta din omvärldsbevakning och spara på din tid. När du väl får en träff som är intressant för just dig så har du nu tillgång till ett diarienummer och vet exakt vem du ska vända dig till för att veta mer.

Tänk på timmarna som sparas!

Digitalt och hållbart

Digitaliseringsarbetet pågår för fullt runtom i Sveriges kommuner och myndigheter. Vad passar då bättre än en helt onlinebaserad sökmotor som på ett effektivt sätt underlättar flera aspekter i det offentliga arbetet? Att samtidigt skapa samsyn och samarbete och därmed enklare uppnå gemensamt uppställda mål tillsammans tycker vi dessutom känns väldigt hållbart!

Tänk på framtiden!

Intresserad av vår sökmotor?

Så här går du tillväga:

Kolla runt på hemsidan och läs vår "Frågor och svar"-sektion för att förstå vad det här är för slags tjänst och om den passar just dig och din verksamhet.

Använd vår online kalender för att boka in ett demosamtal där vi kan berätta mer om hur tjänsten fungerar Klicka här för att boka ett demosamtal.


Under demosamtalet visar vi tjänsten och dess funktioner. Vi berättar om våra upplägg och lämnar en offert med prisförslag - Klicka här för att boka ett demosamtal.

Allt fler kommuner och myndigheter använder och uppskattar vår sökmotor. Se själv.

Kils kommun

"Alla på kommunen kan logga in i tjänsten när de behöver hjälp med sin omvärldsbevakning, det spar oss väldigt mycket tid och i slutändan pengar" -XXXX

Arvika kommun

"Vi har alltid tyckt att det är viktigt med samsyn mellan kommuner, att det inte ska påverka vart i Sverige man bor när en kommun tar ett beslut. OffentligaBeslut.se underlättar verkligen för oss att skapa den samsynen." -XXXX

Karlstads kommun

"Hållbarhet och digitalisering är viktiga ledord i kommunens strategiska planer, att använda OffentligaBeslut.se ligger verkligen i linje med de ledorden." -XXXX

Frågor och svar

Vilka dokument finns i sökmotorn?

I vår databas finner du i dagsläget protokoll från kommunfullmäktigen och kommunstyrelser från Sveriges 290 kommuner, från 2018 och framåt, närmare 30.000 protokoll. Sorterade efter Län - > Kommun -> Beslutsorgan -> År för att underlätta din eftersökning av dokument.

Vi jobbar konstant med att utveckla våra tjänster och vår sökmotor. Det är vår förhoppning att så småningom bredda databasens innehåll!

Varför kan man bara söka efter protokoll i er sökmotor? Tänk om jag vill ha tillgång till beslutsundlaget?

I dagsläget har vi valt att nischa ner oss på det här viset för att kvalificera träffarna så gott det går och därmed öka användarvänligheten. Vi serverar av den anledningen kanske inte allt material du som användare kan tänkas vara intresserad av men genom att göra en sökning och få träff på ett protokoll så har du ett diarienummer och kan enkelt ta upp kontakten själv med de som fattat beslutet och som därmed sitter på beslutsunderlagen.

Vidare så är det en fråga om GDPR. Protokollen som vi tillhandahåller i vår sökmotor är alltid allmänna offentliga handlingar utan några känsliga personuppgifter, beslutsunderlag kan i högre utsträckning innehålla känsliga personuppgifter och av den anledningen vill vi inte tillgängliggöra alla beslutsunderlag i den här tjänsten.

Vem är den här tjänsten för?

Den här tjänsten är främst riktad till dig som arbetar som tjänsteperson inom den kommunala förvaltningen och som själv sitter och utreder ärenden där omvärldsbevakning förekommer. Du som politiker, journalist, forskare eller student kan också ha mycket god nytta av vår sökmotor.

I dagsläget så erbjuds tjänsten endast till juridiska personer, alltså till exempel företag och myndigheter.

Vad kostar det att använda er sökmotor?

Kostnaden för att använda vår sökmotor beror på vilket slags upplägg du som kund väljer och hur många ni är som ska ha tillgång. - Boka ett demosamtal här för att få en offert.

Hur ser ett vanligt upplägg ut för era kunder?

Våra kunder består främst utav kommuner, myndigheter, nyhetsbyråer och högre lärosäten. Det vanligaste upplägget är att en organisation köper in en enda övergripande licens så att alla inom organisationen därmed får tillgång genom IP-inloggning, det innebär alltså att du automatiskt blir inloggad och får tillgång till sökmotorn så fort du besöker vår hemsida via organisations IP-adress. På så vis slipper kunderna all administration kring inloggning och vi hanterar dessutom minimalt med personuppgifter.

Om man köper in vår tjänst så rekommenderar vi våra kunder att göra en genväg i deras intranät för lätt åtkomst till samtliga medarbete.

Hur lång tid tar det att komma igång?

Efter att vi haft ett demosamtal och du godkänt upplägg och offert så har hela er organisation i regel tillgång till sökmotorn inom max 7 dagar!

Får användarna någon utbildning i tjänsten?

När en organisation väl tagit ett beslut att köpa in tjänsten tycker vi att det är viktigt att den kommer till användning av så många som möjligt så att det inte bara blir ytterligare en mjukvara som finns där utan att egentligen användas av några.

Tjänsten vi tillhandahåller är därför väldigt enkel och användarvänlig och de allra flesta är i dag vana vid att använda sig av en digital sökmotor. Men för att verkligen underlätta implementeringen i er organisation så finns det även en instruktionsvideo som visar exakt hur du som användare söker och får ut så mycket som möjligt av tjänsten. Instruktionsvideon finns under fliken "Sökguide", där finner du även tillhörande informationstexter om hur man söker i en databas för att få ut så mycket som möjligt av den.

En viktig nyckel för en god implementering är förstås att du som inköpare också sprider ut i organisationen och även påminner då och då att ni har tillgång till den här tjänsten. Ett tips är att skapa en genväg på organisationens intranät så att medarbetare kan klicka sig in i tjänsten direkt därifrån.

Kom igång och sök bland över 50.000 protokoll från alla Sveriges kommuner!

Privacy Policy | Användarvillkor

© 2022 OffentligaBeslut.se. All rights reserved.